nám. T.G.Masaryka 100
783 44 Náměšť na Hané
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možné provést ve správním řízení na návrh oprávněné osoby.
Upozornění: občan nemůže sám proti sobě podat návrh na zrušení své adresy trvalého pobytu. Ohlašovna rozhoduje pouze o trvalém pobytu českých státních občanů, pobyty cizích státních příslušníků řeší výhradně Cizinecká policie.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu může provést pouze oprávněná osoba (nájemce nebo vlastník nemovitosti). Návrh nemůže podat občan sám na sebe, nelze tedy podat žádost – návrh na zrušení údaje o vlastním místu trvalého pobytu.
Zrušit údaj o místu trvalého pobytu je možné na návrh oprávněné osoby za současného splnění zákonem stanovených podmínek, a to:
Zánik užívacího práva je nutno doložit např. odebráním souhlasu s užíváním bytu, dohodou o ukončení nájemní smlouvy, nájemní smlouvou s dobou určitou, výpovědí z nájmu, změnou vlastnických práv - kupní smlouva, darovací smlouva, dědictví, exekuce aj., dohodou rozvedených manželů o úpravě bydlení po rozvodu, rozsudkem určovací žaloby o užívacím právu aj.)
Neužívání domu či bytu je řešeno výpovědí svědka do protokolu na úřadě městyse Náměšť na Hané.
Podáním návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu a zahájit tak správní řízení ve věci.
Úřad městyse Náměšť na Hané, evidence obyvael, nám. T.G.Masaryka 100, Náměšť na Hané, tel. 585 757 815, mob.: 723 521 788, e-mail: matrika@namestnahane.cz.
Návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu se podává v místě trvalého pobytu osoby, které se údaj o místu trvalého pobytu ruší.
Pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu je nutné mít předložit návrh, který musí mimo jiné obsahovat:
Správní řízení ve věci zrušení údaje o místu trvalého pobytu je od 1.1.2016 zpoplatněno správním poplatkem ve výši 100,- Kč za každou osobu uvedenou v návrhu.V případě zaslání návrhu poštou uhraďte správní poplatek bankovním převodem na účet městyse Náměšť na Hané č. ú. 1815818369/0800 a jako specifický symbol uveďte své rodné číslo. Potvrzení o platbě nám zašlete spolu s návrhem na zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
V souladu se správním řádem 30 dnů, max. do 60 dnů.
Účastníky řízení jsou navrhovatel a osoba, které je rušen údaj o místě trvalého pobytu.
Navrhovatel nemá po nabytí právní moci rozhodnutí žádné povinnosti. Osobě, které je rušen údaj končí platnost občanského průkazu po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu. Občan má tedy povinnost požádat o nový občanský průkaz do 15 pracovních dnů po zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
Proti rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu je možno podat odvolání do 15 dnů ode dne oznámení ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje podáním učiněným u odboru správních činností, oddělení evidence obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů Magistrátu města Olomouce. Lhůta pro podání odvolání se počítá ode dne následujícího po oznámení písemného vyhotovení rozhodnutí. V případě uložení písemnosti se lhůta počítá ode dne následujícího po uplynutí desátého dne ode dne, kdy bylo nedoručené a uložené rozhodnutí připraveno k vyzvednutí. Odvolání se podává v počtu účastníků řízení. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka. Odvolání může podat jak navrhovatel, tak osoba, jíž se rozhodnutím údaj o místu trvalého pobytu ruší.
Dle ust. § 34 odst. 1 písm. c) zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, platnost občanského průkazu skončí dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
V souladu s ustanovením § 11 písm. b) zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
V případě porušení této povinnosti se občan dopouští přestupku, dle ustanovení § 65 odst. 2 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech, tím, že nepožádá o vydání občanského průkazu a lze mu uložit pokutu podle § 65 odst. 4 písm. b) zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech až do výše 15 000 Kč.