nám. T.G.Masaryka 100
783 44 Náměšť na Hané
Jste-li stavebník, dokončil jste stavbu a chcete stavbu začít užívat. Stavbu, která vyžaduje povolení, lze užívat jen na základě kolaudačního rozhodnutí a jen k účelu vymezenému v tomto rozhodnutí. Kolaudační rozhodnutí nevyžadují jednoduché stavby s výjimkou staveb uvedených v odstavci 1 písm. a) až c) a odstavci 2 písm. d) přílohy č. 2 k tomuto zákonu. Stavbu, která nevyžaduje kolaudační rozhodnutí, lze užívat ihned po dokončení, a to pouze v souladu s účelem vymezeným v povolení stavby. Dokončení stavby je stavebník povinen neprodleně oznámit stavebnímu úřadu. V oznámení stavebník uvede číslo geometrického plánu, pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí nebo její výstavbou dochází k rozdělení pozemku, identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje nebo předány podklady pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje. Drobnou stavbu lze užívat jen k účelu, ke kterému je určena svým charakterem. Žádost se podává u věcně a místně příslušného stavebního úřadu, který stavbu povolil. Kompetence stavebního úřadu u Magistrátu města Olomouce vykonává odbor stavební. Věcnou příslušnost Magistrátu města Olomouce, odboru stavebního upravuje § 34a zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“). Místní příslušnost upravuje vyhláška č. 130/2024 Sb., o stanovení obecních stavebních úřadů. V případě staveb bytových domů, silnic II. a III. třídy, místních komunikací, veřejně přístupných účelových komunikací, vodních děl, staveb distribuční soustavy v elektroenergetice a plynárenství působnost příslušnost upravuje vyhláška č. 346/2020 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s rozšířenou působností, území obvodů hlavního města Prahy a příslušnosti některých obcí do jiného okresu.
Podání žádosti a proces vydání kolaudačního rozhodnutí je upraven v ust. § 230 a násl. stavebního zákona.
Proces kolaudace podle nového stavebního zákona je formální schválení dokončené stavby, které potvrzuje její způsobilost k užívání. Pohledem žadatele, tedy stavebníka, probíhá proces kolaudace několika následujícími kroky:
Stavební úřad vydá kolaudační rozhodnutí.
Rozhodnutí musí nabýt právní moci. Účastníci řízení mohou podat řádný opravný prostředek (odvolání). Jakmile rozhodnutí nabyde právní moci, může stavebník začít stavbu užívat.
Kolaudační řízení se vydává na žádost. Žádost musí být podána na formuláři. Žádost o vydání kolaudačního rozhodnutí obsahuje kromě obecných náležitostí podle správního řádu identifikační číslo stavby, předpokládaný termín dokončení stavby a popis odchylek od dokumentace pro povolení stavby. Součástí žádosti je
Žádost lze podat přes Portál stavebníka.
Žádost lze podat také přes datové schránky nebo v listinné podobě. Žádost musí být podána na předepsaném formuláři. Listinné podání lze učinit osobně na Úřadě městyse v Náměšti na Hané, stavebním úřadě nebo na podatelně v úřední dny pondělí a středa od 7.00 do 11.00 hodin a od 11.30 do 17.00 hodin, v ostatní dny tamtéž po předchozí domluvě.
Poplatek je stanoven podle zákona o správních poplatcích, příloha část I položka 18.
Přestupku se dopustí ten, kdo užívá záměr vyžadující povolení bez tohoto povolení, v rozporu s § 230 odst. 1 užívá stavbu bez kolaudačního rozhodnutí. Za přestupek lze uložit pokutu do 400000 Kč.
Přestupku se dopustí ten, kdo v rozporu s § 230 odst. 3 užívá nedokončenou stavbu, v rozporu s § 230 odst. 2 užívá jednoduchou stavbu bez kolaudačního rozhodnutí, užívá stavbu v rozporu s kolaudačním rozhodnutím, užívá jednoduchou stavbu v rozporu s povolením stavebního úřadu. Za přestupek lze uložit pokutu do 1000000 Kč.